3. Innholdet i begrepet kritikkverdige forhold blir lovfestet
Varslingsreglene slår i dag fast at arbeidstakere har rett til å varsle om kritikkverdige forhold i virksomheten. Hva som er kritikkverdige forhold er ikke nærmere definert eller beskrevet i loven.
For å unngå tvister om tolkning av begrepet, inntas nå en liste over eksempler om hva som anses som kritikkverdige forhold i ny § 2 A-1 annet ledd. Eksempel som nevnes er fare for liv eller helse, fare for klima eller miljø, korrupsjon eller annen økonomisk kriminalitet, myndighetsmisbruk, uforsvarlig arbeidsmiljø, eller brudd på personopplysningssikkerheten. Dette er imidlertid ikke ment som en uttømmende liste, men vil bidra til større klarhet i lovteksten hva som er et kritikkverdig forhold og vil gjøre bestemmelsen mer tilgjengelig for brukerne.
Terskelen for hva det kan varsles om skal være lav. Det tas inn i loven en avgrensning mot å gjelde arbeidstakers eget arbeidsforhold. Dette vil ikke være å regne som varsling, såfremt ikke varselet ellers omfatter et kritikkverdig forhold slik det nå eksemplifiseres i § 2 A-1 annet ledd, som for eksempel uforsvarlig arbeidsmiljø.